Selecteer een pagina

Heb je door de coronamaatregelen nog even wat minder werk? Maak dan nog snel gebruik van de tijd die je nu hebt om eens kritisch te kijken naar de manier waarop je voor je zaak communiceert. Wat loopt goed? Wat kan beter? En is er misschien iets dat je graag wil bijleren? Ik neem je mee terug naar de basis van je ondernemerschap. En van daaruit: naar een nog professionelere communicatie voor als straks alles weer (zo goed als) normaal wordt.

Ga terug naar hoe het allemaal begon.

Of je nu al lang een eigen zaak hebt dan wel pas gestart bent: ooit begon alles met het definiëren van je missie, visie en je strategie. Waarom besloot je ooit om deze onderneming op te richten? Wat was je drijfveer? Wat wilde je precies bereiken? En hoe wilde je dat concreet doen? Als je al een tijdje bezig bent, zou het zomaar eens kunnen dat je bedrijf – net als jij – ondertussen gegroeid en geëvolueerd is. Misschien passen bepaalde keuzes niet meer bij waar je nu voor staat, of heb je je aanbod intussen verder uitgebreid. Dit is het moment om de balans op te maken. Zodat je kan bijsturen waar nodig.

Leef je in in je doelgroep.

Voor wie onderneem je? Wie zijn je klanten, patiënten of bezoekers? Voor welk probleem zoeken ze precies een oplossing? En hoe kan jouw aanbod of dienstverlening hen daarbij helpen? Reviews van klanten op je Facebookpagina geven je inzicht, maar ook je verkoopmedewerkers of de mensen aan het onthaal kunnen je vast nuttige informatie bezorgen. Hoe beter je je klanten kent, hoe beter je straks kan inspelen op wat ze nodig hebben. Het zorgt ervoor dat je de juiste zaken zal benadrukken in je communicatie, en daarbij de juiste tone of voice hanteert. Belangrijk: check ook via welke kanalen je doelgroep informatie inwint. Zo weet je straks meteen hoe je hen het beste kan bereiken.

Evalueer je communicatiekanalen.

Misschien heb je enkel een website, of enkel een Facebookpagina. Misschien ben je helemaal nog niet aanwezig op de sociale media. Dit is het moment om plannen te realiseren waar je altijd al van hebt gedroomd. Om die eerste nieuwsbrief voor te bereiden, eindelijk eens de teksten van je website onder handen te nemen, de statistieken van je sociale media te analyseren of nu echt eens aan dat contentplan voor de komende maanden te beginnen. Misschien zijn ook de foto’s die je gebruikt in je communicatie aan een update toe. Afspreken met de fotograaf kan voorlopig nog niet, maar in kaart brengen hoe je het ziet en wat je wil is wél al perfect mogelijk.

Volg een opleiding.

Tot slot is deze periode ook hét moment om (online) opleidingen te volgen over een onderwerp dat je interesseert. Niet alleen heb je er nu de tijd en de ruimte voor, er zijn ook heel wat aanbieders van opleidingen die nu hun aanbod vertalen naar online modules of gratis webinars organiseren om je op weg te helpen met hun communicatietools. Wat ook mogelijk is: je persoonlijk laten coachen via Zoom, Google Hangouts of Skype. Zo maakte ik bijvoorbeeld dankbaar gebruik van de oplossingsgerichte aanpak van Touch of Gold (voor het bouwen van mijn website), volgde ik een gratis webinar van Mailchimp en schoolde ik me verder bij over sociale media bij de mensen van Bepublic.

Voor mij persoonlijk waren de afgelopen weken het geknipte moment om eindelijk mijn nieuwe website af te werken, deze blogs te schrijven en mijn socialemediakanalen te optimaliseren. Wat denk je, ga jij er ook mee aan de slag? Ik wens je alvast veel succes!

Share This