Selecteer een pagina

Het fijne aan mijn job is dat ik met zo veel mensen van gedachten mag wisselen. Keer op keer andere sectoren, profielen en soorten bedrijven. Het levert verfrissende inzichten en heel veel inspiratie op. Zo ook toen ik laatst Anneleen Arnold van ING interviewde. “Echt vakmanschap”, zo zei ze, “ontstaat pas als je in staat bent om te reflecteren over de kennis in je hoofd, en die te vertalen naar iets wat voor andere mensen begrijpbaar is.” Wel: zo is het ook met heldere communicatie.

Elke maand mag ik voor mijn klant Stimulearning een hr-verantwoordelijke op de praatstoel zetten. En dat ondertussen al meer dan acht jaar lang. Uit al die gesprekken met mensen die dagelijks met leren en ontwikkelen bezig zijn, heb ik zélf al ontzettend veel geleerd. Vorige maand was het de beurt aan Anneleen van ING. Zij wist me onverwacht te raken met haar uitspraak over vakmanschap. Ik stond op dat moment op het punt om mijn schrijfcoaching en de schrijftrainingen die ik jarenlang bij bedrijven geef, te vertalen naar online modules. Tijdens die opleidingen merk ik vaak dat ik niet alleen training geef, maar ook zélf bijleer. Omdat ik mijn expertise moet omzetten in behapbare informatie en duidelijke tips voor mijn klanten. Zo word ik keer op keer gedwongen om wat ik door de jaren heen geleerd heb, om te zetten in concrete en heldere taal. En daar word ik opnieuw toe verplicht nu ik er online opleidingen van wil maken.

Wat ik weet en hoe ik schrijf, werd ook voor mij duidelijker door het te mogen vertellen en aan anderen aan te leren.

En zo is het dus ook met communicatie. Als je moet schrijven, word je verplicht om over je verhaal en je boodschap na te denken. Om de hoofd- van de bijzaak te onderscheiden. De alinea’s uit elkaar te halen. De zinnen te beperken in lengte. Om na te denken over hoe je een verhaal opbouwt. En het resultaat is op het einde vaak dat ook jij je eigen verhaal beter bent beginnen te begrijpen. Omdat je wat in je hoofd zit – alles wat je weet over je bedrijf of zaak – hebt moeten vermalen tot gruis, om het daarna opnieuw te kneden tot een duidelijke boodschap die woord per woord vorm krijgt. En zo helder geformuleerd is dat je doelpubliek ze zonder moeite begrijpt.

Niet makkelijk, zeg je? Zeker niet. Maar gelukkig zijn er trucjes om toch te slagen in je opzet. Vaak zeggen klanten me dat ze het zo moeilijk vinden om dat ene verhaal, dat ene belangrijke nieuwtje duidelijk op papier te zetten. Mijn tip is dan altijd: probeer het eens mondeling te vertellen. In twee of maximum drie zinnen. Of richt je tot een denkbeeldige collega, of – beter nog – tot een vriend of vriendin die niet zo bekend is met je business. En schrijf dan letterlijk op wat je zegt. Vaak levert dit je een perfecte kapstok op om jouw verhaal aan op te hangen.

Blijft het ook dan moeilijk om je verhaal duidelijk, helder en vlot te verwoorden? Een extern klankbord kan helpen.

Praat met iemand over je verhaal, je vak of expertise. Luister goed naar de vragen die ze stellen. Naar de bedenkingen die ze hebben. En probeer het dan van daaruit opnieuw.

Welke boodschap vind jij moeilijk om helder te communiceren? Laat het me weten via de reacties. Ik ben benieuwd!

Share This