Selecteer een pagina

We zijn ruim een maand na de start van de coronamaatregelen in ons land. De eerste shock is verwerkt, en skypen is ondertussen een gewoonte geworden. Tijd om ook de communicatie – of het gebrek eraan? – van organisaties en bedrijven even onder de loep te nemen. Want waar doe je nu best aan? Communiceren of net niet? Kijk even met me mee.

Ik herinner het me alsof het gisteren was. Op die laatste dag voor de start van de maatregelen – vrijdag 13 maart – ging ik nog snel even sporten in het lokale fitnesscentrum. Of ze ook de deuren moesten sluiten? De eigenares wist het niet. Ze hoopte van niet, want was bang zonder inkomen te komen zitten. In de dagen die volgden, hield ik de media in de gaten, maar ook de website en de Facebookpagina van het sportcentrum. Ik wachtte op nieuws: zouden ze sluiten, of kon ik verder werken aan mijn conditie? Het bleef stil. Oorverdovend stil. Pas op 9 april – bijna een maand later – kreeg ik een mailtje. Dat ook zij niet open konden blijven. Ondertussen was het al lang oud nieuws.

Sterk staaltje crisiscommunicatie

Anders ging het bij mijn klant Insilencio, een bureau gespecialiseerd in employer marketing. Op 19 maart stuurden zij een mailtje uit naar klanten en partners, waarin de zaakvoerder liet weten dat ook zij deels overschakelden op technische werkloosheid. Maar tegelijk gaf hij zijn klanten nog 7 krachtige tips mee om – ook in tijden van corona – achter de schermen aan hun employer brand te werken. Bijvoorbeeld via een virtuele inspiratiesessie, of door eindelijk eens de tijd te nemen om werk te maken van die wervende vacatureteksten. Ten aanzien van zijn medewerkers was zijn boodschap helder en empathisch verwoord. Klanten haalden er concrete en bruikbare tips uit. En afsluiten deed hij met ‘zorg goed voor jezelf en voor elkaar’. Of anders gezegd: met gevoel. Een sterk staaltje communiceren in tijden van crisis.

En dan is er nog sociaal secretariaat Liantis. Een organisatie die in deze tijden ongetwijfeld overspoeld wordt door vragen, telefoontjes, dossiers, … Toch slagen ze erin om sinds 24 maart week na week op een erg informatieve manier krachtig en duidelijk aan hun ondernemers te laten weten welke impact de coronacrisis op hen heeft, en op welke steun ze kunnen rekenen. Hun boodschappen zijn helder, concreet, toepasbaar en precies wat zelfstandigen nu nodig hebben. Daaruit leid ik af dat mijn sociaal secretariaat daadkrachtig kan communiceren. Ook in tijden van crisis. En dat lijkt me een erg stevig fundament voor ons partnership.

Een kans om niet te laten liggen

Ga ik binnenkort niet meer sporten in het fitnesscentrum omdat ze niet communiceerden? Natuurlijk niet. Maar ik heb wél onthouden dat ik als klant met mijn vragen bleef zitten. Van Insilencio leerde ik daarentegen dat ze ook in tijden van crisis hun klanten weten te verrassen met tips waar ze écht iets aan kunnen hebben, maar ook dat ze een bedrijf zijn met persoonlijkheid en empathie. Anders gezegd: ook deze periode biedt kansen. Communiceer je niet, dan laat je ze liggen. Doe je het wel en op een slimme manier, dan zou je daar weleens lang de vruchten van kunnen plukken.

Mijn advies? Neem nu de tijd om je communicatie eens grondig onder de loep te nemen. En ze naar een hoger niveau te tillen voordat het weer al business as usual is wat de klok slaat. Hoe je dat precies doet, vertel ik je volgende keer.

Share This